Apetyt

Brak apetytu jest częstym problemem osób starszych. Nie należy bagatelizować tego problemu, ponieważ właściwe odżywianie zapewnia składniki odżywcze, minerały i witaminy, niezbędne do prawidłowej pracy organizmu. Jeżeli nie dostarczymy organizmowi składników budulcowych, może dojść do niedożywienia i wyniszczenia organizmu, czego skutkiem jest min. osłabienie odporności, pogorszenie wytrzymałości kości i osłabienie mięśni.

Przyczyną braku apetytu u osób starszych może być stres, depresja, infekcje, a także stosowanie niektórych leków. Niechęć do jedzenia może wynikać również z problemów w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego, takich jak niestrawność, nadkwaśność, choroba wrzodowa, refluks, zaparcia, biegunka, czy nawet trudności w pogryzieniu pokarmów. Dlatego istotne jest, aby dostosować posiłki do preferencji i możliwości osób starszych.

  • W podeszłym wieku ze względu na osłabioną pracę przewodu pokarmowego i zmniejszoną produkcję soków trawiennych, należy unikać potraw ciężkostrawnych. Smażone potrawy warto zastąpić pieczonymi, gotowanymi lub duszonymi. Wybieraj chude mięso i ryby.
  • W przypadku problemów z gryzieniem lub połykaniem pokarmów, przygotowuj posiłki w postaci rozdrobnionej lub zmiksowanej.
  • Jedz mniejsze porcje, a regularnie. Żołądek może mieć problemy z trawieniem dużych porcji, co może objawiać się nudnościami, wzdęciami i odbijaniem.
  • Doprawiaj przyprawy: kminek, koper, kurkuma, lubczyk, majeranek, cynamon, imbir mają cudowne właściwości i wspomagają procesy trawienne.
  • Nie zapominaj o piciu! Nawadnianie organizmu jest bardzo ważne, aby mógł on prawidłowo funkcjonować i aby zażywane leki mogły prawidłowo działać. Wybierz wodę lub ziołowe napary. Pamiętaj, że mocna kawa i herbata mogą powodować niestrawność i drażnić błonę śluzową żołądka i jelit.

Polecamy picie herbatek funkcjonalnych takich jak: Herbatka fix Na Apetyt, a także inne nasze herbatki funkcjonalne.